“Ik mag er zijn”

Profielen

Binnen het VSO hebben we twee afdelingen: VSO Dunk en VSO TP. VSO Dunk staat voor de route (arbeidsmarktgerichte) dagbesteding en route arbeid. VSO TP staat voor de route dagbesteding. 

Leerlingen met uitstroomprofiel 1 en 2 komen op VSO TP terecht. De leerlingen van de afdeling VSO TP kunnen vanaf 12 jaar geplaatst worden en kunnen tot ze 20 jaar zijn op school ingeschreven blijven. Leerlingen met uitstroomprofiel 3, 4 en 5 komen op VSO Dunk terecht. De leerlingen op afdeling VSO Dunk kunnen vanaf 12 jaar geplaatst worden en tot ze 18 jaar zijn op school ingeschreven blijven. Op individuele basis en onder bepaalde voorwaarden, kan dit tot 20 jaar zijn.

Wanneer een leerling op VSO Dunk of VSO TP komt, gaan we met ouders en leerling in gesprek over de toekomstmogelijkheden van de leerling en het bijbehorende uitstroomprofiel. Er zijn verschillende mogelijkheden: dagbesteding (belevingsgericht/taakgericht/arbeidsmarktgericht), beschutte arbeid en arbeid/een Entree-opleiding in het mbo.

Ontwikkeling

In het OPP stellen wij de toekomstmogelijkheden voor de leerling vast. Hierop baseren wij de leerroute van de leerling. Iedere leerroute heeft een duidelijk aanbod op de verschillende leergebieden. Deze route ligt vast, maar kunnen we op bepaalde punten aanpassen voor onze leerlingen. Zo past de route beter bij de leerling persoonlijk en zorgen wij ervoor dat hij of zij zich nog beter kan ontwikkelen. Ons onderwijs richt zich op de ontwikkeling van de leerling in contact met de samenleving. Wij zoeken altijd naar onderwijs met betekenis, gericht op de toekomstmogelijkheden van de leerling. 

Uitstroomperspectief

Wij bieden onze leerlingen de beste begeleiding voor een passende volgende stap na hun tijd bij ons op school. Dit noemen we ‘uitstroom’

Uitstroomperspectief dagbesteding (uitstroomprofiel 1, 2 en 3)

Het onderwijs in deze route richt zich op een uitstroom naar één van de onderstaande uitstroomprofielen: 

  • Uitstroomprofiel 1 - belevingsgerichte dagbesteding. Hierbij staat het prikkelen en stimuleren van de zintuigen centraal. Voorbeelden van activiteiten die gedaan worden zijn snoezelen, massage, muziek luisteren, tastactiviteiten (zoals spelen met zand/water/schuim). Er wordt veel tijd besteed aan het eten/drinken en er is veel persoonlijke begeleiding.  
  • Uitstroomprofiel 2 - taakgerichte en activerende dagbesteding. Hierbij voert de leerling taken uit onder begeleiding. Denk aan de was doen, koken/bakken, creatieve activiteiten (zeep maken, houtbewerken etc.), buitenactiviteiten (grasmaaien, schoffelen etc.) en vormen van beweging (wandelen, fietsen, etc.). Bij taakgerichte/activerende dagbesteding is er veel rust en regelmaat. 
  • Uitstroomprofiel 3 - arbeidgerichte dagbesteding. Dit is werken met veel begeleiding. Bij arbeidsmarktgerichte dagbesteding is er een vaste invulling van de dag. Je werkt dan bijvoorbeeld op een tuinderij, in een kantine of timmerwerkplaats. 

Uitstroomperspectief arbeidsmarkt (uitstroomprofiel 4 en 5)

Het onderwijs in deze route richt zich op een uitstroom naar één van de onderstaande uitstroomprofielen: 

  • Uitstroomprofiel 4 - (beschutte) arbeid. Leerlingen gaan (in een aangepaste omgeving) aan het werk. Het gaat hier bijvoorbeeld om inpakwerk. 
  • Uitstroomprofiel 5 - arbeid/een Entree-opleiding in het mbo, al dan niet ondersteund door (vakgerichte) certificaten. De leerling stroomt uit naar de reguliere arbeidsmarkt. 

Groepsindeling

Groepsindeling VSO Dunk

Brugklas 12 – 14  jaar  
Oriëntatieklas 14 – 16 jaar 
Leren op Locatie klas 16 – 18 jaar (op individuele basis en onder bepaalde voorwaarden 20 jaar)  

Groepsindeling VSO TP

TP-groepen 12 – 18/20 jaar  

 

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies